Bröllop och jäkelskap!

Helgen har varit väldigt innehållsrik kan man ju säga!
Fredag åkte vi till Ullånger för att hjälpa det blivande brudparet med att fixa lokalen inför bröllopsfesten.
Vi var där hela dagen,eller Björn iaf. Jag och Jullan åkte hem till mamma och vilade en stund.
Sen blev det surströmming och grillat till middag hos mamma.
Men dom var inte hemma utan det var föräldrafritt där :)

Lördag vaknade jag vid fem av en jävla flugjävel som höll mig vaken till och från fram till kl sju då jag gav upp och klev upp.
Sen blev det en massa rännande, skjutsade Linda,den blivande bruden till frissan och hämtade en massa grejer lite här och var.

Sen var det bara att hoppa in i duschen och göra sig klar.
Bröllopet var jättefint och festen var riktigt rolig även fast jag var nykter. God mat med!
Jag åkte hem och la mig vid ett medans Björn, Carro och Gabbis inte ramlade in förän vid halvfem! TOKA!



Här är lilla familjen innan bröllopet!


Morgonen efter var det bara att he sig upp. Vi skulle nämligen åka upp på fjället och åka flotte med Mamma och Stefan.
Julia hade redan varit där sen lördag eftermiddag. Kände inte alls för att ha med henne på festen.
Och det var så varmt även fast det inte var någon sol!
Jullan badade massor med gabbis i sjön. GALNINGAR!

På eftermiddagen började jag må konstigt och fick riktigt onda sammandragningar och det gjorde liksom ont i hela magen plus att det gjorde jätteont när bebisarna rörde på sig där inne.
Hade även mensvärk till och från. Men det får jag i princip så fort jag rör mig.
Så när vi kom hem till Ullånger igen ringde jag förlossningen i Övik för att höra vad det kunde vara.
Vi blev hänvisade till Sundsvall eftersom jag inte fick föda i Övik om nu så skulle vara fallet eftersom det är så tidigt.
Så det blev till att skjutsa Jullan till farmor och åka ner till sundsvall.
Fick ligga med ctg ett bra tag (tog dessutom hur lång tid som helst innan dom fick in båda bebisarnas hjärtljud).
Sen kollade läkaren om jag börjat öppna mig något vilket jag inte hade. Dock tyckte hon att det såg ut som att jag börjat öppna mig innifrån liksom så dom ville att jag skulle stanna kvar över natten.
Som tur var så fick vi bo på patienthotellet så Björn också kunde stanna med mig. Skönt att jag slapp vara själv!

Idag var det dags för ny koll och som tur var såg allt bra ut! Det som börjat öppna sig hade stängts igen och jag har inte haft några fler sammandragningar.
Läkaren var rätt säker på att mensvärken som jag får ofta är foglossning.
Jag vart riktigt chockad då jag inte alls trodde det var det. För med Jullan kändes foglossningen i höfterna liksom.
Men dom sa att om jag får mer sammandragningar så skulle jag höra av mig.
Det känns skönt att dom har koll på en iaf och alla var verkligen jättebra där på förlossningen i Sundsvall!

Så resten av dagen idag har vi faktiskt bara tagit det lugnt. Jag har inte orkat göra något.
Jag hoppas jag har mer ork imorn och orkar städa lite här hemma och tvätta. För det behövs!!

Vi har massor att göra här hemma så vi åker nog inte till husvagnen förän på Fredag. Det är lite tråkigt men man kan inte låta huset förfalla heller!

 



Jag är nu iaf inne i vecka 30. Förhoppningsvis bara 8 veckor kvar nu. Eller kanske sju? Minst 5-6 iaf! Före det får dom inte komma har jag bestämt!!

 

Vecka 30

Kroppen: Det är vanligt att brösten läcker råmjölk "kolostrum" redan nu. Det brukar inte vara fråga om några stora mängder, men det kan det vara bra att införskaffa en skön amningsbehå utan byglar som du kan ha om natten.
Om förvärkarna upplevs som smärtsamma är det en signal om att allt inte står rätt till. Detta inträffar vanligtvis efter en lång arbetsdag eller då du är jäktad. Ta det lite lugnare och förkorta gärna dina arbetsdagar. Om du får kraftiga sammandragningar brukar man kontrollera livmoderhalsen för att se att den inte är försvagad och öppnar sig i förtid. Om så är fallet kan sjukskrivning vara aktuellt för att man ska kunna vila. Ibland rekommenderas en kortare tids sjukhusvistelse och/eller läkemedel som stoppar sammandragningarna.
De flesta föräldrar kommer nu att börja eller har redan påbörjat en föräldrakurs eller förlossningsförberedande kurs.

Barnet: Barnet växer mycket och ökar nu från drygt ett kilo till tre och ett halvt kilo på bara tio veckor. Barnet vaggas till sömns av mammans rörelser och vaknar ofta när hon lägger sig. Den dygnsrytm som barnet har i slutet av graviditeten kan även hålla i sig efter födseln, men det är inte säkert. Barnet hör många ljud inifrån mammans kropp, bland annat ljud från mammans hjärta och mage. Ljud från magen kan i vissa fall uppgå till så mycket som 80 decibel vilket kan jämföras med en kraftigt trafikerad gata.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0