Det blev visst en tjuvkik på bebisarna idag!

Idag när jag var på toa på skolan upptäckte jag någon mindre roligt. En massa blod hade det kommit :(
Skyndade mig och packade ihop mina saker. Hem och försökte få tag på bm eller gyn men naturligtvis hade dem inte telefontid. Så blev kopplad till akuten. Fick komma upp på en gång..

Och väl där kunde vi pusta ut. Båda bebisarna lever! Dom for runt som små vildingar där inne. Sparkade och viftade med armarna.
Blödningen kom inte från livmoder så det var ingen fara. Men gud så rädd man blir :(
Var till och med 1 dag längre gången än vad jag trodde. Så igår gick jag in i vecka 16 ist för idag :)
Annars så har jag suttit på skolan och pluggat hela förmiddagen. Hade tänkt sitta där hela dagen men det blev ju som det vart.. Men imorn tänkte jag sitta hela dagen så man får något gjort..

Till helgen ska vi nog åka till Birsta en sväng. Lördag blir det nog. För på söndag fyller farmor år så då ska vi uppvakta henne. Tro bara vad man ska köpa till henne? Det är riktigt svårt att komma på något..

Vi har precis lagt Jullan och nu ligger jag med datorn i knät i soffan och björn ligger i andra soffan och kikar på hockey..

Hoppas man orkar vara vaken och se csi ikväll :)





Vecka 16

Kroppen: Den här perioden är ofta en roligare tid av graviditeten och många känner sig lite piggare igen. En del som fött barn förut kan känna att något rör sig i magen, det kan kännas som pirrande bubblor eller som en fisk som spritter till.
Ditt hjärta pumpar 20 procent mer blod än tidigare och det kommer att öka betydligt fram till i slutet av graviditeten.

Fostret: Fostret mäter cirka 16 centimeter och väger omkring 100 gram. Fingernaglar har bildats och fostret kan rynka pannan, röra ögonen och svälja. Fostret kan även ta tag i navelsträngen och börja undersöka det vattenfyllda rummet som det befinner sig i. Det omges av ungefär 300 milliliter vatten som byts ut flera gånger per dygn vilket behövs eftersom fostret kissar ungefär med 45 minuters mellanrum. Vattnet fungerar även som stötdämpare.
Redan nu har barnet troligtvis utvecklat sitt smaksinne. Barnet kan höra och rycker till om något plötsligt ljud uppträder nära magen. Ljudnivån inne i magen är annars ungefär lika hög som när man står på en trafikerad gata i staden eftersom alla ljud i mammans kropp förstärks i fostervattnet.





Bild från babycenter.se och fakta från familjeliv.se

Kommentarer
Postat av: sara - tävlingar, rabatter och en massa kropsskomplex!

Skönt det inte var någon fara.

2010-03-22 @ 20:08:14
URL: http://kidzmode.blogg.se/
Postat av: Geshiia - mamma till två pojkar

Tur att det inte var någon fara. :)

2010-03-23 @ 07:49:04
URL: http://geshiia.blogg.se/
Postat av: karolina

åh fy vad läskigt! Förstår att du blev livrädd.. Tur att de mådde bra!

2010-03-23 @ 12:51:54
URL: http://karolinamalmlov.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0