Börjar få lite ork tillbaka..

Tror jag iaf. Idag har jag varit på skolan hela dagen sen har jag städat både uppe och nere.
Nu har jag lagt mig i soffan vilket jag verkligen tycker att jag förtjänar!! :)
Glömde dock att gå på toa innan jag la mig och jag vet inte om jag tar mig upp ur soffan nu. Nedrans foglossning!

Helgen har varit kanon. Lördag åkte jag och Jullan till Ullånger. Hon fick vara hos momme medans jag tog med mig Carro och åkte på bytardag i Bjärtrå. Hittade massor av kläder till pojkarna, lite kläder till Jullan och en babysitter. Har en likadan sen Jullan var liten så det är perfekt med två likadana.
Allt detta för endast 450 kr :)
Sedan blev det middag hos mamma och efter det åkte Jullan och jag hem och hade myskväll. Björn han jobbade som vanligt..
Söndag tog vi oss en tur till Sollefteå för att kika var husvagnen ska stå. Vi har fått en kanonplats :) Längst bort så det är inte en massa trafik man behöver oroa sig för osv..
Så på torsdag drar Björn upp vagnen och på fredag åker vi upp och stannar till söndag. Hoppas det blir bra väder bara!
Som det ser ut nu ska det bli regn men jag håller tummarna!!





Nu är jag i vecka 20. Tänk att halva tiden redan gått! Bara 20 veckor kvar nu :)
Magen växer så det knakar. Har börjat inse hur stor jag kommer att  bli..fy tusan!!!


Vecka 20

Kroppen: Det börjar synas att du är gravid även utanpå kläderna. På vissa börjar naveln sticka ut en aning.

Vissa lider av halsbränna och förstoppning, vilket är helt naturligt. Det orsakas av att musklerna runt tarmarna och magmunnen inte är lika strama som förut. Motion, rätt kost och att hoppa över kaffe och stark mat kan underlätta. Man får också lättare hål i tänderna och ibland svullet eller blödande tandkött.

På de rutinmässiga barnmorskebesöken brukar man göra en del undersökningar för att följa fosterutvecklingen och för att se eventuella avvikelser i mammans hälsa.
Vid varje besök mäter man blodtrycket, kontroller barnets hjärtljud och mäter mammans mage. Vid vissa besök kontrolleras även blodvärdet, urinprov och blodsocker hos mamman.

På vissa barnmorskemottagningar ordnas ett gruppmöte, där man får information om föräldraförsäkring, kosthållning, amning med mera. Man kan också prata om hur man kan lindra besvär från rygg och bäcken. Du kan till exempel få hyra ett stödbälte för att minska bäckenbesvär.


Fostret:
Fostret växer mycket under den här tiden och är cirka 25 centimeter långt och väger runt 250 gram.

Huden utvecklar nu ett gelélikande lager som kallas vernix, det skyddar huden från fostervattnet. Under mjölktänderna bildas de permanenta tänderna.



Fakta från familjeliv och bild från  babycenter.se


Och här kommer en magbild.. FY!!


Kommentarer
Postat av: Emmelie

Hehe oj vilken mage, tänk hur du stor du kommr va sista veckorna! superfint =)

2010-04-27 @ 07:23:51
URL: http://emmgus.blogg.se/
Postat av: clara

Inte dåligt med tvillingar på G. Va spännande! Lycka till!

/clara

2010-04-27 @ 10:05:29
URL: http://cklaris.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0