Vecka 32 och lite annat..

I helgen kom Carro hit och hälsade på. Superkul! Alltid lika roligt när hon kommer och Jullan älskar ju henne!
Lördagen gick vi in på badet och till och med jag badade två gånger!! ;)
Annars tar vi det bara lugnt och njuter av sommaren. Eller, jag njuter väl kanske itne så mycket. Men jag kan ju inte göra så mycket åt det...
Svullna fötter och värmeslag får jag nog stå ut med ett tag till..


  




Nu är vi inne i vecka 32. Förhoppningsvis bara 5-6 veckor kvar! Men med min tur så går jag nog tiden ut...

Det börjar bli riktigt tungt. Det är riktigt jobbigt att vända mig i sängen, haha hela husvagnen skakar nog när jag gör det..
Fötter under revbenen och bankande på kissblåsan är nu mer regel än undantag.

Idag har jag varit till barnmorskan.
Allt förutom järnvärdet var bra. Nu har det sjunkit till 94 :( Så det blir dubbeldos av järntabletterna och hoppas att det går uppåt.

Och om en vecka är det dags för UL igen. Som jag längtar :D

Vecka 32

Kroppen: Man kan lätt bli andfådd när man gör något ansträngande trots att lungkapaciteten har ökat. Att man blir andfådd är helt normalt, barnet får lika mycket syre oavsett hur flåsig man känner sig. I slutet av graviditeten kan trycket på pulsådern bli för stort om man ligger på rygg, vilket kan göra att både du och barnet mår illa. Barnmorskan brukar därför rekommendera att man ligger på sidan när man ska sova. Det brukar även vara den ställning som känns bäst, det kan vara skönt att ha en kudde som stöder upp den tunga magen lite.
I vissa landsting görs ett extra ultraljud i vecka 32 för att kontrollera att barnet växer som det ska.

Barnet: Vid den här tidpunkten väger barnet cirka 1500 gram och är ungefär 40 centimeter långt. Nu har barnet något bättre kontroll över sin kroppstemperatur. Lungorna är färdiga och barnet ligger nu och tränar dem genom att andas ner fostervatten i dem, ofta med hicka som följd. Tånaglarna växer allt mer. Barnets sparkar blir nu mer som kraftiga knuffar och man kan lätt särskilja olika kroppsdelar från varandra. Ibland kan man kanske känna något spetsigt som rör sig hastigt tvärs över hela magen, det kan vara ett knä eller en fot. Genom att barnet hickar kan man också få en uppfattning åt vilket håll barnet är vinklat, hickningarna känns som mest från barnets rygg.




  


Kommentarer
Postat av: Mandy GRAVID!

vilken fin liten mysig blogg du har :)



Grattis till tvillingarna i magen :)

2010-07-20 @ 22:51:43
URL: http://mandyys.devote.se
Postat av: Weronica

Grattis till tvillingarna i magen.

Hur gammal är din dotter?

Jag har med tvillingar och en "storasyster" nu är dom 4½ och 2½. svettigt men jävligt kul

2010-07-22 @ 02:59:36
URL: http://nattmamma.blogspot.com/
Postat av: Emmelie

Oj nu va de ritigt längesedan du uppdaterade,, är pojkarna redan här?

2010-08-04 @ 11:25:11
URL: http://emmgus.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0